Wójt Gminy Bobrowniki zachęca do skorzystania z dofinansowania na wymianę źródła ciepła i termomodernizację budynków jednorodzinnych w ramach programu "Czyste Powietrze".
Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie - 598
Liczba zawartych umów o dofinansowanie - 524
Liczba zrealizowanych przedsięwzięć - 404
Kwota wypłaconych dotacji (zł) - 5 785 541,17
|
W sprawie konsultacji oraz wypełnienia wniosku zapraszamy do kontaktu:
Łukasz Kosobudzki
Referat Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej
Urząd Gminy Bobrowniki pok. 6 (parter)
e-mail: lukasz.kosobudzki@bobrowniki.pl
tel. (32) 287 78 87 wew. 43
|
Ważne!!!
W przypadku chęci skorzystania z pomocy punktu konsultacyjno-informacyjnego przy składaniu wniosku lub rozliczania otrzymanego dofinansowania prosimy o kontakt i umówienie się na konkretny termin i godzinę.
|
|
!!!Komunikat dot. zmian w programie od 22 kwietnia 2024 r. Kliknij tutaj!!!
- Cel i założenia programu "Czyste Powietrze”
- Na co można otrzymać wsparcie finansowe w ramach programu „Czyste Powietrze”?
- Forma dofinansowania
- wysokość dofinansowania
- Na co nie można otrzymać dofinansowania?
- Kto może złożyć wniosek w ramach programu „Czyste Powietrze” ?
- Jak złożyć wniosek?
- Jakie dokumenty przygotować
- Przydatne linki i wzory dokumentów
1. Cel i założenia programu "Czyste Powietrze”
Celem Programu Czyste Powietrze jest poprawa jakości powietrza poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków jednorodzinnych. Realizacja programu przypada na lata 2018-2029. Termin naboru wniosków i podpisywania umów z beneficjentami upływa 31 grudnia 2027 r. Nabór prowadzony jest w trybie ciągłym - to znaczy, że do 31 grudnia 2027 r. każdy może starać się o dofinansowanie.
2. Na co można otrzymać wsparcie finansowe w ramach programu „Czyste Powietrze”?
Dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze” można otrzymać na:
- wymianę starych pieców na paliwo stałe na ekologiczne źródła ciepła spełniające wymagania programu,
- instalację centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej (w tym kolektorów słonecznych),
- wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła,
- ocieplenie ścian, stropu, podłogi,
- stolarkę okienną, stolarkę drzwiową i bramy garażowe,
- mikroinstalację fotowoltaiczną o mocy 2 - 10kW – TYLKO WRAZ Z WYMIANA ŹRÓDŁA OGRZEWANIA!!!
- audyt energetyczny.
fundusze można otrzymać na projekty zakończone (z wyłaczeniem dotacji z prefinansowaniem) w trakcie realizacji lub jeszcze nierozpoczęte. Rozliczeniu będą podlegać jedynie koszty poniesione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku.
Termin realizacji przedsięwzięcia:
- dla dotacji w ramach Części 1) i Części 2) Programu: do 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
- dla dotacji w ramach Części 3) Programu: do 36 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
- dla dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
- dla dotacji z prefinansowaniem w ramach Części 2) i Części 3): do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie. Rozliczenie prefinansowanej części musi być zakończone i rozliczone w terminie 120 dnia od daty otrzymania zaliczki przez wykonawcę.
3. Forma Dofinansowania
- Dotacja (wniosek składany do WFOŚiGW za pośrednictwem gminy lub przez portal gov.pl),
- Dotacja z prefinansowaniem, czyli z możliwością otrzymania do 50% wypłaty możliwej dotacji jeszcze przed rozpoczęciem remontu - (wniosek składany do WFOŚIGW za pośrednictwem gminy lub przez portal gov.pl),
- Dotacja z przeznaczeniem na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego (Kredyt Czyste Powietrze dostępny w wybranych bankach tylko dla beneficjentów podstawowego poziomu dofinansowania),
4. Wysokość dofinansowania
Załącznik nr 2 do programu koszty kwalifikowane poziom podstawowy - Kliknij tutaj!
Załącznik nr 2a do programu koszty kwalifikowane poziom podwyższony - Kliknij tutaj!
Załącznik nr 2b do programu koszty kwalifikowane poziom najwyższy - Kliknij tutaj!
Przeprowadzenie Kompleksowej termomodernizacji
Przyznanie i wypłacenie wyższej kwoty dotacji do przedsięwzięcia z kompleksową termomodernizacją budynku/lokalu mieszkalnego, możliwe będzie po spełnieniu łącznie następujących warunków:
- Został przeprowadzony audyt energetyczny budynku/lokalu mieszkalnego i został złożony wraz z wnioskiem o płatność Dokument podsumowujący audyt energetyczny, sporządzony na obowiązującym w ramach Programu wzorze;
- Osiągnięto co najmniej jeden wskaźnik kompleksowej termomodernizacji:
- zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową do 80 kWh/(m2*rok) lub
- zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową o minimum 40%;
- Zrealizowany został w całości wariant z audytu energetycznego gwarantujący osiągnięcie co najmniej jednego ze wskaźników określonych w pkt 2), nie później, niż do dnia zakończenia realizacji przedsięwzięcia.
Koszt przeprowadzenia audytu energetycznego stanowić będzie dodatkowe dofinansowanie – nie będzie wliczany do maksymalnego poziomu dotacji przysługującej Beneficjentowi.
5. Na co nie można otrzymać dofinansowania?
Dofinansowania nie udziela się na przedsięwzięcia:
- realizowane w budynkach wykorzystywanych sezonowo lub w budynkach gospodarczych chyba, że źródło ogrzewania służy do celów mieszkaniowych,
- w przypadku gdy, wnioskowana kwota dotacji jest niższa niź 3 tys. złotych. Warunek ten nie dotyczy przedsięwzięć, w zakresie których jest zakup i montaż źródła ciepła,
- w przypadku sprzedaży budynku lub lokalu mieszkalnego przed wypłatą dofinansowania,
- jeśli działalność gospodarcza jest prowadzona na powierzchni całkowitej przekraczającej 30% budynku/lokalu mieszkalnego, z uwzględnieniem sezonowego charakteru tej działalności.
- W przypadku gdy wniosek dot lokalu bądź budynku w którym wyodrębniono więcej niż 2 lokale mieszkalne.
6. Kto może złożyć wniosek w ramach programu „Czyste Powietrze” ?
Wniosek w ramach programu „Czyste Powietrze" może złożyć osoba, która:
- jest właścicielem lub współwłaścicielem domu jednorodzinnego lub wydzielonego w takim domu lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą,
- jej dochód roczny nie przekracza 135 000 zł (brany jest pod uwagę tylko dochód wnioskującego, a nie w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego),
- miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym wnioskodawcy nie przekracza (dla beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania):
- 1 894 zł – w przypadku gospodarstw wieloosobowych,
- 2 651 zł – w przypadku gospodarstw jednoosobowych.
- jej przeciętny miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym nie przekracza (dla Beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania):
- 1 090 zł – w przypadku gospodarstw wieloosobowych,
- 1 526 zł – w przypadku gospodarstw jednoosobowych.
7. Jak złożyć wniosek?
Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji lub dotacji z prefinansowaniem można składać wyłącznie z wykorzystaniem następujących kanałów:
- wyłącznie poprzez: serwis gov.pl pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze lub system Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl,
- wyłącznie w wersji elektronicznej, gdy Wnioskodawca dysponuje podpisem elektronicznym (podpis kwalifikowany lub profil zaufany), w przypadku braku podpisu elektronicznego, konieczne jest dostarczenie również wersji papierowej wniosku wraz z załącznikami z wymaganymi podpisami.
- Wersje papierowe wniosków o dofinasowanie można dostarczać:
- za pośrednictwem gmin, które zawarły porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze” z WFOŚiGW, lub
- poprzez nadanie do właściwego WFOŚiGW w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (w latach 2016-2025 funkcję operatora wyznaczonego w rozumieniu tej ustawy pełni Poczta Polska S.A.) lub
- bezpośrednio do właściwego WFOŚiGW.
jeśli Wnioskodawca nie dysponuje podpisem elektronicznym po wypełnieniu wniosku w GWD należy zatwierdzić wniosek w systemie. Po zatwierdzeniu wniosku, należy nacisnąć przycisk Przygotuj do podpisu, który spowoduje zmianę statusu wniosku na Oczekuje na złożenie w Funduszu. Następnie wniosek należy wydrukować, podpisać i dostarczyć wraz z podpisanymi załącznikami do WFOŚiGW.
8. Jakie dokumenty przygotować?
Dane konieczne do złożenia wniosku o dofinansowanie:
- Dane wnioskodawcy – adres zamieszkania -adres korespondencyjny, pesel
- Jeżeli wnioskodawca jest w związku małżeńskim należy przygotować również dane osobowe współmałżonka
- Jeżeli wnioskodawca i współmałżonek mają wspólnotę małżeńską należy przygotować załącznik – oświadczenie współmałżonka wg. wzoru
- Jeżeli wnioskodawca jest współwłaścicielem budynku – należy przygotować załącznik- oświadczenie współwłaściciela wg. wzoru
- numer Księgi Wieczystej nieruchomości, na której planowana jest inwestycja i pozyskanie dofinansowania; w szczególnych przypadkach braku właściciela lub braku ujawnienia w KW zmiany może to być akt notarialny / akt zgonu / akt małżeństwa,
- rok wydania pozwolenia na budowę budynku lub zgłoszenia użytkowania budynku,
- powierzchnia całkowita budynku/lokalu mieszkalnego (m²),
- faktury na wydatki poniesione (ustalenie daty rozpoczęcia inwestycji),
- ostatni formularz PIT,
- zaświadczenie wydane przez burmistrza miasta określające przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy - w przypadku ubiegania się o podwyższony poziom dofinansowania,
- w przypadku prowadzenia gospodarstwa rolnego wymagane jest podanie liczby hektarów przeliczeniowych (informacja ta znajduje się w decyzji podatkowej),
- w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej wymagane jest podanie powierzchni przeznaczonej do prowadzenia działalności,
- umowy z wykonawcą — jeśli wnioskuje się o dotację z prefinansowaniem – maksymalnie 3 umowy wg wzoru.
Dane konieczne do złożenia wniosku o rozliczenie:
- Dokumenty dot.uzyskanego dofinansowania - nr umowy dofinansowania nadany przez WFOŚiGW w Katowicach oraz zestawienie zadań (dokumenty te są przesyłane w odpowiedzi na wniosek o dofinansowanie),
- Protokół odbioru prac wykonawcy wg. wzoru,
- Faktury VAT (jeżeli faktury nie posiadają adnotacji : zapłacono, zapłacono gotówka itp. należy przedstawić dowód zapłaty - przelew z banku lub tzw. KP - dowód wpłaty),
- Certyfikaty i dokumenty stanowiące o spełnieniu wymagań programowych (w przypadku kotłów na paliwo stałe np. pellet należy przedstawić certyfikat 5 klasy lub ekoprojektu (ang. ecodesign) - dot. nowego źródła ogrzewania,
- Etykietę energetyczną urządzenia - dot. nowego źródła ogrzewania
- Kartę produktu urządzenia - dot. nowego źródła ogrzewania
- karta przekazania odpadu - dowód zezłomowania starego pieca - należy zwrócić uwagę aby na dokumencie widniał adres, spod którego usunięto stare nieefektywne źródło ciepła. W przypadku braku takiej informacji należy dołaczyc własne oświadczenie potwierdzające tę informację.
- Opinia kominiarska sporządzona po wymianie źródła ciepła na kocioł na paliwo stałe (pellet drzewny, kocioł zgazowujący drewno).
- oferta na stolarkę okienną i drzwiową - wystawiona na wnioskodawcę z podanym adresem inwestycji,
- Deklaracja właściwości użytkowych - dot. okien, stolarki drzwiowej oraz materiałów docieplenia (styropian itp. ),
- Wydruk z kalkulatora grubości docieplenia (w przypadku wykonania prac dociepleniowych systemem gospodarczym).
- Protokół pokontrolny (w przypadku wykonania prac dociepleniowych systemem gospodarczym).
Przydatne linki i załączniki:
Wnioski należy składać za pośrednictwem portalu : https://gwd.nfosigw.gov.pl/
https://czystepowietrze.gov.pl - zapoznaj się z warunkami programu
Uwaga! poniższe dokumenty dot. wniosków złożonych po 22 kwietnia 2024 r. Dokumentacja dot. wcześniej wcześniejszych wniosków dostępna przez stronę Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach pod poniższym linkiem:
https://portal.wfosigw.katowice.pl - należy wybrać "Portal Beneficjenta" - > "program Czyste powietrze" -> po lewej stronie wybrać opcję ścieżka przez WFOŚiGW i wybrać dotację lub dotację z prefinansowaniem w zależności od rodzaju otrzymanego dofinansowania. Na wyświetlonej stronie pojawi się dokumentacja dot. wszystkich edycji programu do pobrania.